Test obiektywów
Test rozdzielczości obiektywów:
(testowałem po jednym egzemplarzu danego obiektywu)

Kaliejnar 100/2.8 MF
Nikkor 28-105/3.5-4.5 AF
Nikkor 70-210/4 AF
Nikkor 28/2.8 AF
Nikkor 50/1.8 MF

Nikkor 85/1.8 AF
Tamron 90/2.8 AF


tabela
podsumowanie
Interesowało mnie jaką ostrość minimalną i maksymalną mają obiektywy. Przy otwartej przysłonie, w środku skali i (w przypadku obiektywu makro) przy przysłonie zamkniętej.

Interesowała mnie też dystorsja zwłaszcza obiektywów o zmiennej ogniskowej.

Procedura testowa
   
do góry strony ^
do góry strony ^
   
do góry strony ^
do góry strony ^
do góry strony ^


Jak czytać poniższą tabelę?

Dystorsja
0 |brak| - to brak jakiejkolwiek dystorsji
+ X (beczka) - to dystorsja beczkowata; kolor czerwony oznacza nieprzydatność obiektywu (stałoogniskowego), lub użytej ogniskowej (obiektyw typu zoom) do zdjęć architektury.
- X )poduszka( - to dystorsja poduszkowa; kolor czerwony oznacza to samo co wcześniej

Ostrość
(0= ostrość bardzo dobra), (-1 = ostrość dobra),
(-2 = ostrość do zaakceptowania), (-3 = ostrość słaba), (-5 = nieostrość)
Np. (F8 = 0) oznacza, że przy przysłonie 8 ostrość jest bardzo dobra.
 obiektyw  ostrość  dystorsja
Kaliejnar-5N 100mm/2.8    
  (F2.8 = -0.8) (F 8 = 0) 0 |brak|
     
Nikkor 28—105/3.5-4.5 AF    
przy ogniskowej 105 (F 4.5 = -5) (F 8 = -3) 0 |brak|
przy ogniskowej 70 (F 4 = -2) (F 8 = -1) 0 |brak|
przy ogniskowej 50 (F 8 = -2) +1 (beczka)
przy ogniskowej 35 (F 8 = -2) +2.5 (beczka)
przy ogniskowej 28 (F 8 = -2.5) +4 (beczka)
     
Nikkor 70—210/4 AF    
przy ogniskowej 210 (F 4 = -3) (F 8 = -1) -2 )poduszka(
przy ogniskowej 180 (F 8 = -0.5) -1 )poduszka(
przy ogniskowej 135 (F 8 = 0.3) -0.3 )poduszka(
przy ogniskowej 85 (F 4 = -1,5) (F 8 = 0.1) 0 |brak|
przy ogniskowej 70 (F 8 = 0.3) +0.2 (beczka)
     
Nikkor 28/2.8 AF    
  (F 2.8 = -3) (F 8 = 0) +1.8 (beczka)
     
Nikkor 50/1.8 AF    
  (F 1.8 = -4) (F 8 = 0) 0 |brak|
     
Nikkor 85/1.8 AF    
  (F 1.8 = -1 ) (F 2.8 = -0.7) 0 |brak|
  (F 4 = -0.4) (F 5.6 = -0.1)  
  (F 8 = 0) (F 11 = -0.1)  
  (F 16 = -0.2)  
     
Tamron 90/2.8 AF    
  (F 2.8 = -2) (F 5,6 = -0.3) 0 |brak|
  (F 11 = 0) (F 16 = -0.1)  
  (F 22 = -0,3) (F 32 = -3)  
     
do góry strony ^
Podsumowanie

Kaliejnar-5N 100mm/2.8 MF
- Bardzo dobry radziecki stałoogniskowy obiektyw z bagnetem Nikona. Jest pozbawiony dystorsji i bardzo ostry. Do jego słabszych stron można zaliczyć powłoki przeciwodblaskowe. Bardzo ładna „nieostrość” i nieregularna, naturalnie wyglądająca „gwiazdka” od przesłony (przy zdjęciach nocnych). Doskonały do portretu.

Nikkor 28—105/3.5-4.5 AF - Dobry amatorski zoom. Zalety - mała waga; mocowanie filtra tylko 62; bardzo szybkie nastawianie ostrości; makro 1:2. Wady - przy ogniskowej 105 drastycznie spada rozdzielczość; pozbawiony dystorsji tylko w zakresie od ok 60 do 105mm; w trybie macro 1:2 ostrość jedynie na środku obrazu mimo przymknięcia przysłony; słabo osłonięta przednia soczewka.

Nikkor 70—210/4 AF - Dobry amatorski zoom. Zalety - b.dobra ostrość; solidna metalowa obudowa.
Wady
- słaba ostrość powyżej 190 mm; dystorsja poduszkowa od 135; wolne nastawianie ostrości w systemie AF; zbyt wąski metalowy pierścień nastawiania ostrości.

Nikkor 28/2.8 AF - Zalety - małe gabaryty, solidna obudowa.
Wady
- słaba ostrość przy 2.8; spora, nieładna dystorsja beczkowa nie zachęca do fotografowania architektury, słaba rozdzielczość obiektywu na brzegach kadru; dobra ostrość dopiero przy f8.

Nikkor 50/1.8 MF - Zalety -
małe gabaryty i waga
Wady - przy f1.8 b.słaba ostrość - dobra ostrość dopiero przy f8;

Nikkor 85/1.8 AF - b.dobry obiektyw do portretu Zalety - jasny; ostry; solidna budowa; przyzwoita ostrość już od f1,8; ładna „nieostrość”.
Wady - na dołączoną osłonę metalową nie da się założyć filtra ani dekielka; słabo osłonięta tylna soczewka.

Tamron SP 90/2.8 AF -
b.dobry obiektyw makro Zalety - wygodny obiektyw makro, zwarta budowa
skala odwzorowania 1:1; przyzwoita jakość optyczna i ostrość; dopracowane osłona p.słoneczna i dekielek osłaniający.
Wady - słaba ostrość przy skrajnych wartościach przysłony f2.8 i f32; nie nikonowska średnica gwintu na filtry (55mm).
do góry strony ^
Technikalia o mniee-mail
Fotografie
Technikalia