Bokeh - praktyczne porównanie kilku obiektywów
Scena do porównanie dobrana tak by pokazać zdolność obiektywów do oddawania dużych kontrastów i wygląd bokeh (test był robiony na Nikonie D80).

bokeh - porównanie obiektywów

Zazwyczaj lepiej wypadają stałki, ale bardzo ważny jest kształt. przysłony. Jeśli nie jest ona okrągła to bokeh jest paskudny jak w nikkorze 50/1.4 i niezbyt ładny w nikkorze 85/1.8 . Szkła dłuższe i jaśniejsze mają ładniejszy bokeh niż szkła szerokokątne. Także nowsze konstrukcje są pod tym względem lepsze.



Fotografie poglądowe
- rozdzielczość 1600 x 1071px w pliku zip

20 mm

nikkor 20/2.8 f2.8
Nikkor 20/2.8 - f2.8

Tamron 17-50/2.8 VC - 20mm f2.8
Tamron 17-50/2.8 VC - 20mm f2.8

nikkor 20/2.8 f8
Nikkor 20/2.8 - f8 - (widać charakterystyczne rozmycie przy silnych źródłach światła (starsze powłoki przeciwodblaskowe), obiektyw nie radzi sobie na brzegach - spada ostrość i jest spora aberracja chromatyczna. Na filmie zachowywał się dużo lepiej).


Tamron 17-50/2.8 VC
Tamron 17-50/2.8 VC - 20mm f8 (radzi sobie na matrycy lepiej od starej 20 nikkora, zarówno jeśli chodzi o ostrość na brzegach klatki jak i aberracje chromatyczną, także ma ładniejszy od stałki bokeh. Ostrość nie spada tak szybko jak w 20stce nikkora wraz z przymykaniem przesłony).

28 mm

Nikkor 28/2.8 - f2.8
Nikkor 28/2.8 - f2.8 (szkło dość przeciętne. Słaba ostrość przy otwartym obiektywie, daje zbyt kontrastowe obrazy. Używany z matrycą słabo zachowuje się na brzegach klatki, ostrość, aberracja chromatyczna).

Nikkor 28-105/3.5-4.5 - f3.5
Nikkor 28-105/3.5-4.5 - 28mm f3.5 (bardzo przyzwoity zoom, dość dobrze sprawuje się z matrycą).

Tamron 17-50/2.8 VC - 28mm f2.8
Tamron 17-50/2.8 VC - 28mm f2.8

35 mm
Mir-24 35/2 - f2.8
Mir-24 35/2 - f2.8 (ciekawy obiektyw z nieduże pieniądze. ostrość tak sobie. Z największą wadę można uznać słabe powłoki przeciwodblaskowe. obiektyw bardzo łatwo łapie flary).

Nikkor 35/1.4 manualny - f2.8
Nikkor 35/1.4 manualny - f2.8 (obiektyw ciekawy, stare powłoki wpływają na pogorszenie obrazu z matrycą, ale i tak uzyskiwane obrazy są dość dobrej jakości. Gdyby przesłona była idealnie okrągła a nie tylko 9 listkowa a powłoki zamienione na nowe miałby piękny bokeh).

Nikkor 28-105/3.5-4.5 - 34mm f3.8
Nikkor 28-105/3.5-4.5 - 34mm f3.8


Tamron 17-50/2.8 VC - 34mm f2.8
Tamron 17-50/2.8 VC - 34mm f2.8


50 mm
Nikkor 50/1.4 - f2.8
Nikkor 50/1.4 - f2.8
(znów przeszkadza nie okrągła przesłona, z łatwością daje się policzyć na obrazie jej 7 listków. Szkoda bo obiektyw ma ładną plastykę i jest pod tym względem dużo lepszy niż wersja 1.8. Świetnie współpracuje z matrycą i jest już bardzo ostry od f2.8).

Nikkor 28-105/3.5-4.5 - 50mm f4.2
Nikkor 28-105/3.5-4.5 - 50mm f4.2

Tamron 17-50/2.8 VC - 50mm f2.8
Tamron 17-50/2.8 VC - 50mm f2.8


70-105 mm
Nikkor 70-210/4 78mm f4
Nikkor 70-210/4 78mm f4 (stary obiektyw o nieco przestarzałych powłokach co widać w zdjęciach pod światło. Optycznie jednak bardzo dobry. Szkoda tylko, że ma tak wolny autofokus i niewygodny pierścień do ręcznego ostrzenia).

Nikkor 70-200/2.8 78mm f2.8
Nikkor 70-200/2.8 78mm f2.8 (tego obiektywu nie trzeba przedstawiać. ładny jak na zoom bokeh, zwłaszcza w okolicach 200mm. W dodatku bardzo szybki autofokus. Jedyna wada to bardzo łatwe łapanie flar przy zdjęciach nocnych. No może jeszcze waga i cena).

Nikkor 85/1.8 f2.8Nikkor 85/1.8 f2.8 (gdy komuś zależy na ładnym bokehu niech raczej weźmie wersję 1.4. Tu daje się we znaki kształt przesłony. Poza tym obiektyw na dość wolny autofokus. Jest za to bardzo ostry).

Tamron 90/2.8 makro f3
Tamron 90/2.8 makro f3
stara wersja (bokeh jest ładny, ale nie do końca. Na pewno przeszkadza jaśniejsze , lub ciemniejsze kółko, które robi się wewnątrz właściwego bliku światła (zależy czy obiekt znajduje się przed czy za płaszczyzną ostrości) Wady te w fotografii makro potęguje jeszcze użycie konwertera takiego jak Raynox. Często dostajemy wtedy blik z ciemna kropką w środku (bardzo nieładny efekt). Obiektyw wraz z przymykaniem staje się zupełnie pozbawiony zjawiska aberracji chromatycznej i od f5,6 nie ma jej już ani śladu. Daje bardzo dobrej jakości obrazy i można go z powodzeniem używać tak w fotografii makro, reprodukcji jaki i w portrecie. Gdyby jeszcze firma Tamron nauczyła się robić szybki i cichy Autofokus! Także budowa obiektywu jest dość delikatna, choć mój egzemplarz ma już 10 lat i wciąż jest niezawodny).

Nikkor 105 /2.8 VR f3
Nikkor 105 /2.8 VR f3
(obiektyw daje bardzo ładny bokeh ale czasem w strefie nieostrości pojawiają się brzydkie kolory (zielenie, purpury, żółcie, błękity) pochodzące z aberracji. Aberracja chromatyczna to częsta wada tego obiektywu i należy bardzo ostrożnie podchodzić do zakupu - testować każdy egzemplarz, bo jest duży rozrzut jakości w produkcji ).

Opinie wyrażone pod zdjęciami opierają się nie tylko na powyższym teście, ale także na wcześniejszej praktyce w używaniu wymienionych obiektywów.

19 grudnia 2009

Technikalia o mniee-mail
Fotografie
Technikalia